Emilio Azevedo
[Goiás, 1987]
Vive e trabalha em Paris



A prática de Emilio Azevedo desenvolve-se pelo aprofundamento teórico nas possibilidades factuais da própria fotografia. Suas técnicas de enquadramento e ampliação ressaltam a dimensão fantasmagórica, questionando e tensionando as biografias e a vida social de objetos, pessoas e elementos da paisagem. Seus projetos, muitas vezes de caráter imersivo, articulam pesquisa de arquivo e práticas de campo, constituindo séries que revelam a dimensão ficcional dos grandes relatos oficiais. A série Rondônia, ou Como Eu Me Apaixonei por uma Linha [2020] investiga como práticas extrativistas ocidentais se sustentam em regimes visuais que moldam o território amazônico a partir de estruturas lineares, racionalistas e profundamente cartográficas. Ao tensionar esses modos de ver, o trabalho desestabiliza modelos dominantes de representação e evidencia suas implicações estéticas, históricas e territoriais. Em vez de reafirmar atribuições já consolidadas, o artista explora os limites entre o factual e a ficção, mostrando como essas fronteiras atravessam os próprios regimes de imagem que moldaram a leitura da Amazônia. Suas fotografias não apenas registram: elas deslocam, desmontam e reimaginam formas de capturar e construir o território, cultivando aquilo que o artista define como uma 'an-arquia visual'.

O trabalho de Emilio Azevedo já participou de exposições em instituições como Musée du quai Branly e Festival PhotoSaintGermain, Paris; La nombreuse e Wiels Contemporary Art Centre, Bruxelas; e Musée d'Art Contemporain d'Anvers. Foi laureado com os prêmios PhMuseum 2025 Photography Grant; Prix pour la Photographie do Musée du quai Branly; FOMU — Museum of Photography Antwerp / TIFF Emerging Belgian Photography; Dior Photography and Visual Arts Award for Young Talents; Prix de Photographie; e finalista do prêmio Marc Ladreit de Lacharrière.


/ Emilio Azevedo’s practice unfolds through a theoretical deepening of the factual possibilities of photography itself. His framing and enlargement techniques highlight a phantasmagoric dimension, questioning and destabilizing the biographies and social lives of objects, people, and elements of the landscape. His often immersive projects articulate archival research and field practices, forming series that reveal the fictional dimension embedded within major official narratives. The series Rondônia, ou Como Eu Me Apaixonei por uma Linha [2020] investigates how Western extractivist practices rely on visual regimes that shape the Amazonian territory through linear, rationalist, and profoundly cartographic structures. By straining these modes of seeing, the work unsettles dominant representational models and exposes their aesthetic, historical, and territorial implications. Rather than reaffirming established assignments, the artist explores the boundaries between the factual and the fictional, showing how these thresholds permeate the very image regimes that have shaped how the Amazon is read. His photographs do more than record: they shift, dismantle, and reimagine ways of capturing and constructing territory, cultivating what the artist describes as a 'visual an-archy'.

Azevedo’s work has been featured in exhibitions at institutions such as Musée du quai Branly and Festival PhotoSaintGermain, Paris; La Nombreuse and Wiels Contemporary Art Centre, Brussels; and Musée d'Art Contemporain d’Anvers. He has been awarded the PhMuseum 2025 Photography Grant; Prix pour la Photographie du Musée du quai Branly; FOMU — Museum of Photography Antwerp / TIFF Emerging Belgian Photography; Dior Photography and Visual Arts Award for Young Talents; Prix de Photographie; and was a finalist for the Marc Ladreit de Lacharrière Prize.



© 2025 / Danielian








/ RJ
Rua Major Rubens Vaz, 414
Gávea, Rio de Janeiro

Seg–Sex [Mon–Fri] 11h–19h
Sáb [Sat] 11h–17h

+ 55 21 2522 4796
contato@danielian.com.br
/ SP
Rua Estados Unidos, 2114 e 2157
Jardim Paulista, São Paulo

Seg–Sex [Mon–Fri] 11h–19h
Sáb [Sat] 11h–15h

+55 11 99928 0501
sp@danielian.com.br